Миналата пролет ФИС взе решение през този сезон да "инжектира" всички писти за провеждане на стартове за Световната купа в техничните дисциплини. Това най-вероятно е грешка. За съжаление на жените в Аспен, системата за впръскване на вода в снега под високо налягане и ниските температури се комбинираха, за да се получи една изключително гладка повърхност. В резултат през първия манш на слалома настъпи хаос и 24 състезателки не успяха да стигнат до финала, което е една трета от стартиралите. След като почнаха да отпадат спортистка след спортистка, правейки салто или просто изхвърчайки от трасето, феновете почнаха да аплодират състезателките само за достигане до финала. Това определено не беше хубава гледка както за феновете, така и за телевизионната аудитория.
Austria's Marlies Schild skis past a gate in the second run on her way to a second-place finish in the women's World Cup slalom Sunday, Nov. 29, 2009, in Aspen, Colo. (AP Photo/Nathan Bilow)
Първо нека да изясним нещо важно. Това не беше по вина на организационния комитет в Аспен. Те просто извършиха подготовката, както беше разпоредено от ФИС, в този случай от техническия директор СК при жените Маркус Майр. "Инжектирането" на около 2500 метра надморска височина в комбинция с ниска влажност на въздуха е далеч от точната наука.
"Твърде заледено е" - категорично заяви Атле Скаардал, главен рейс директор за СК на жените относно трасето.
В защита на решението на ФИС, инжектирането предлага по-голяма гъвкавост и в повечето случаи по-справедлива за всички повърхност (включително за състезателите с по-задни номера). Това е задължително условие за техничните състезания при мъжете, когато силата им изравя трасето още в началото и прави невъзможно за по-късно започващите да имат шанс за влизане във втория манш. Това обаче не е толкова вярно за жените, които заедно със своите треньори се питат защо е нужен този инжекционен диктат.
На пистата в Аспен - Ruthies, която е стръмна с падове и прагове, инжектирането прави трасето по-трудно за всички.
"Това не е решението" - казва Патрик Римл, старши треньор на женския отбор на Канада и бивш треньор на дамския отбор на САЩ. "Вижте," - добавя той - "днес в Аспен ние трябваше да се състезаваме по добра изкуствена снежна покривка, подготвена без никакви трудности, но това беше днес."
Римл посочва, че съществената пречка за използването на неинжектиран изкуствен сняг идва, когато попадне върху него естествен сняг. "Той може да бъде разхвърлян на преспи по повърхността и да направи карането опасно" - казва той. "Ако повърхността е инжектирана, ще е много по-лесно да се отстрани новият сняг и да имаме добра повърхност."
Инжектирането обаче довежда до други проблеми, главно телесни повреди и износване на екипировката. След гигантския слалом в Аспен, италианката Денис Карбон, която спечели титлата през миналия сезон, излезе накуцвайки с разкъсан менискус, след като с усилие завърши на девето място на твърдата като камък писта Ruthies. Нямаше падне, нямаше неестествен завой, но увреждането е факт. За това не може пряко да бъде обвинявана инжектираната писта, но случаят повдига въпроси.
"Имате нужда от назъбен кант" - коментира Томас Вон, съпруг на суперзвездата Линдзи, която отпадна, но не заради ледената писта. "Мисля, че подготовката на пистата по този начин е в ущърб на спорта. Вече не става дума за това кой е по-бърз на ските, а за това кой най-малко ще се издъни. Горе беше едно ледено езеро. Т'">ова все пак са алпийски ски, а не кънки на лед."
Вон също се притесняваше от травми или наранявания. "Трябва да тренираш върху лед, за да се съсетзаваш върху лед. Това просто те съсипва."
Друг фактор са ските и пластините под автоматите, които използват слаломистите. Австрийците се възмущават от комбинацията от рязко завиващи ски и лед, заявявайки, че това може да бъде ужасно опасно. Австрийският отбор най-вероятно за целия сезон загуби Александра Даум, която е с разкъсана предна кръстна връзка след рязко падане, за което ледът беше допринасящ фактор.
Скаардал знае за тези грижи и тревоги. Можете да разберете за тях по лицето му, когато той обсъжда рейс условията. Той не е готов да говори за това, каква ще бъде следващата стъпка, но остава впечатлението, че нещата ще се променят. Те трябва да се променят. Дамските ски състезания се борят за телевизионно време и внимание. И да ги гледте като едни некадърнички по една твърде хлъзгава писта изобщо не е от полза. И никак не помага, когато суперзвездите изглеждат по-малко от супер.
Възможно е да има писти, на които е нужно инжектиране, но това не трябва да бъде задължително. Състезанията за женската Световна купа ще бъдат по-добри с гъвкава политика, а не просто с инжектиране на вода в снега. Използвайте инжектирането като средство за подобряване на пистата само когато е необходимо.
По материал на G.B. Jr Ski Racing Magazine www.skiracing.com 30/11/2009
|