Скоростта, с която скиорите летят надолу по склона, тази зима си има конкурент - скоростта, с която сега се свиха личните бюджети на повечето любители на този спорт. Именно това е и причината за свиването в продажбите на ски екипировка, което отчитат повечето производители и вносители.
"Всеки производител си прави сметката какво да произвежда въз основа на продажбите от последния сезон. Така през месеците март и април си правим план колко да произведем на база също и на поръчките, които получаваме. През тази година намалихме производството с 10-12%", коментира Павел Главинов, управител на "Диел спорт", най-големия български производител на зимна екипировка. Търговците, които внасят оборудване и екипи за зимни спортове, също виждат спадове в търсенето и продажбите на екипировка. "Хората предпочитат да карат със старите си екипи още една година. Продажбите ни са се свили с 50% и изобщо не съм оптимист за подобряване на ситуацията", коментира Динко Дуков, собственик на магазини за спортни стоки и официален представител за Wilson за България.
Време за оптимизъм
Основният фактор, който влияе на пазара на ски оборудване, дори повече от кризата, това е времето. "Най-голямо значение за продажбите ни има времето. Тази зима е по-топла от миналата и затова за момента продажбите спрямо ноември миналата година са наполовина по-ниски. Но очакваме хубава зима, която да компенсира слабите продажби през ноември", каза Павел Главинов. "Чисто психологически хората купуват зимна екипировка, когато стане студено и има сняг, а при този топъл ноември просто това не се случи", допълва той. Продажбите на ски екипировка са най-много и най-силни в периода 15 декември – 15 януари и тогава производителите и търговците реализират 90% от стоката си "Миналата година все пак и сезонът беше открит по-рано, засега трудно може да се каже как ще вървят продажбите, за момента са по-слаби, но се надяваме, че нещата ще се подобрят", коментира Димитрина Данчева от спортните магазини Maxsport.
Търговците зависят силно и от предпочитанието на потребителите за марките. "Не е много силен пазарът, но ние имаме ръст от около 20% на продажбите, той може да се дължи на самата марка, която направи доста голям възход през тази година. Аз криза не виждам, хората, които са планирали да си купят ски екипировка, си купуват", коментира Елисавет Ъков, изпълнителен директор на "Мирас СД" и представител на Head за България.
Въпреки свитите бюджети и увеличения риск от безработица някои търговци виждат нови възможности, които да компенсират намалялото търсене от страна на българите. "Сезонът засега, изглежда, ще се развива добре. Курортите са добре подготвени за зимата и сега, като падна снегът, ще могат да започнат да посрещат туристите. С падането на визите за сърби и македонци очакваме в курортите като Банско да пристигнат много туристи, които да пазаруват от магазините ни там. В Македония например няма толкова богат избор на артикули. Другите туристи от Европейския съюз предпочитат да пазаруват в България екипировката си, защото същата стока, която я има в техните страни, тук е с около 20% по-ниски цени, а старите колекции се намират дори до 50% по-евтини", коментира Делян Тотев, представител на Salomon за България. Проблем, който обаче се появява, е по-слабият контрол в курортите над продаваните стоки, които имитират известни марки и се предлагат на посетителите. "В градовете има по-засилен контрол и там не е толкова проблем, но в курортите той не е на ниво и така много туристи, които не подозират, че това не е истинската стока, си я купуват и биват излъгани. Разбират едва след като се приберат. Това се отразява и на нашите продажби", добавя Тотев.
Сега яке, догодина панталон
Най-търсените в момента артикули са якетата в ценовия диапазон между 300 и 500 лв. "Миналата година най-купувани бяха стоките в сегмента 600 - 700 лв.", добавя Делян Тотев. Потребителите на екипировка от ценовия сегмент над 1000 лв. са се свили тази година с 50%. За сравнение - при продажбите на панталони има 70% спад. Причина за по-голямото търсене на якета Тотев вижда и във факта, че те могат да се ползват и не само на пистата. Друг артикул, който има ръст, е термобельото – един пълен комплект струва между 200 и 300 лв. и търговците на екипировка забелязват 30-40% ръст на търсенето на тези артикули напоследък. "Също така през последните години се забелязва растящо търсене на специалните чорапи за ски, които се предпочитат пред стандартни чорапи, защото са уплътнени на местата, където обувката за ски например е по дебела, също така са от подходяща материя, която не попива изпотяване", добавя Делян Тотев.
Новите колекции са от висококачествени материи, като големите фирми и марки запазват цените на продуктите си, без това да е за сметка на качеството. "Предлагаме все повече модели, разработени с най-новите технологии. Цените на новите модели са същите, но влагаме по-качествени материали в производството. Моделите ни от най-висок клас се произвеждат с прилагането на най-популярната нова японска технология Dermizax. Нашите модели са напълно конкурентни на вносните артикули", коментират от компанията, която изнася 80% от производството си.
За да запазят клиентите си, някои от търговците предлагат промоции и по-ниски цени на новите модели. Така например в Maxsport можете да се възползвате от промоцията да приспаднете 200 лв. от покупката на ново яке и панталон, ако върнете старо, като то не е задължително да е скиорско. "Достатъчно е да е дебело и запазено, защото ги събираме за благотворителност", коментира Димитрина Данчева от Maxsport. За да привлекат повече клиенти през слабите месеци като ноември и октомври, някои търговци предлагаха отстъпки дори на новите модели – така например "Диел" имаше предложение до края на ноември за 15% отстъпка от цената, ако си закупите панталон и яке. Други предлагат подаръци сакове и други атрибути, удобни за практикуване на зимни спортове, към покупки над определена сума и др.
Василена Христова в-к Капитал Брой 50, 18 декември 2009 г., 14:11
|