SKI.BG
     Неделя, 24 Ноември 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . ски история
04 Декември 2009 - 19:56
Просто две следи
Кратка, но забележителна история на ските от 300 до 2010 година
изпрати на приятел Printer friendly версия

Някъде през ІІІ век след новата ера, когато цивилизацията на маите достига своя пик на развитие, а в Китай е изобретен компасът, неизвестен на историята скиор кръстосва заснежените мочурища в Норвегия. Той едва ли е допускал, че дългите над четири метра дъски на краката му се казват ски. За него и всички около него това е бил единственият начин за бързо придвижване в снега и практически единственият начин за успешен лов през зимата.


Матиас Здарски

Днес ските на този незнаен скандинавец се намират в музей в Гренобъл, където са представени за "едни от най-старите на планетата". Открити са в същите тези мочурища, но 1600 години по-късно - през 1906. Ските на норвежкия ловец обаче далеч не са първите, които човек някога е използвал. Независимо дали става дума за Скандинавия, Лапландия или Сибир, ските са били използвани още в праисторическата епоха като средство за предвижване в снега. Те практически не са еволюирали значително чак до края на ХІХ век, когато от оръдие на труда се превръщат в средство за спорт и забавление. Някъде по това време във френските Алпи започват да наричат ски това, което до този момент са наричали просто дъски.

През 1888 за 41 дни със ски на крака Фритьоф Нансен прекосява Гренландия. Подвигът му популяризира ските в нова светлина - като начин за изследване на непознати територии. По време на пътешествието си Нансен използва ски, привързани с кожени ленти за краката му. Вместо щека използва дълга тояга, която сънародниците му употребяват по време на зимен лов.

Матиас Здарски е роден през 1856 в днешна Южна Чехия. Освен че най-вероятно е първият австрийски ски-учител, Здарски е бащата на съвременните ски. Вдъхновен от постиженията на Нансен, той започва да преработва популярните тогава ски и устройства за закрепването им към краката, за да измисли през 1890 първия ски-автомат от стомана. Идеята на Здарски е, че когато ските просто са завързани за краката, те не са закрепени достатъчно здраво, което силно затруднява контрола над тях, особено по стръмен терен и висока скорост. През следващите 15 години Здарски работи върху усъвършенстването на техниката (и той подобно на Нансен използва една щека). През март 1905 Здарски организира ски състезание, което печели безапелационно. По това време абсолютюно никой не подозира, че посоката на развитие на техниката, заложена от Здарски, ще стане основа за развитие на модерния ски спорт.

Втората световна война практически спира развитието на ски екипировката. През този период и до 50-те години на миналия век подобренията се броят на пръсти и са пряко насочени към намаляване на вредите при падания (т.е. са в областта на сигурността на автоматите). След края на войната ските бързо набират популярност и собствениците на малките работилници се превръщат в индустриалци, като пазарът на екипировка се разраства многократно само за няколко години. Такъв е случаят със създадената от Абдел Росиньол малка фирма. През 1907 Абдел прави първите ски от масивно дърво, а през 60-те години Росиньол представят първите изцяло метални ски, както и модел, изработен изцяло от фибростъкло. Щеките също търпят сериозна еволюция. Освен че стават две (още през 1910), тяхната дължина се скъсява (заедно с тази на ските), а бамбукът, от който са правени дълго време, е заменен с по-здравия (но, уви, по-тежък) алуминий.

След 70-те години с развитието на зимните курорти и ски-съоръженията ските започват да стават все по-популярни (някъде по това време в САЩ се появява и сноубордът). Производителите на екипировка започват да заимстват технологии от състезателните модели. През 1989 се раждат карвинг ските, които успяват да се наложат масово на пазара през следващите десет години. Екипировката за ски все повече се ориентира към персонализация - обувки, които се моделират по крака; кантове на ските, чийто ъгъл отговаря точно на уменията и техниката на скиора; ясно разграничаване между мъжки и женски модели (не заради дизайна и цвета, а заради различната анатомия).

Бърз поглед към екипировката за сезон 2009/2010 показва, че финансовата криза явно се е отразила на компаниите, които за разлика от последните години не представят революционни технологии, а по-скоро залагат на нови и гами и десена върху ските.

С леко закъснение екомодата обхваща и ски екипировката. Австрийците от "Атомик" например се връщат към корените, като представят модел, изработен почти изцяло от дърво, с минимални пластмасови детайли (Atomic Nomad Renu). Компанията предлага и ски обувки, направени от рециклирани материали (Atomic Renu 90).

Както и през последните няколко години, ските стават все по-широки – вече има модели, които са 120 милиметра в средната си част. Интересното е, че тази тенденция се наблюдава и при женските модели (Mumbo Jumbo на Roxy например е с ширина 140 - 110 - 118). Истинското удоволствие от fat ските, разбира се, се усеща извън пистата и в дълбокия сняг.

И като стана дума за дълбокия сняг, все повече компании предлагат т.нар. rocker модели, които бяха представени през последните две години от K2 и Salomon. Конструкцията и дизайнът на тези ски позволяват по-добър контрол при каране в дълбок сняг, без да се губи усещането за потъване. Тази година почти всяка компания предлага такъв модел.

След като в продължение на десетилетие бяха в немилост, моделите за ски-алпинизъм се завръщат – или поне технологиите в тях, които ги правят леки, здрави и лесни за управление, постепенно навлизат в моделите за фрирайд. Идеята е, че все повече фрирайдъри се ориентират към това сами да се качват по върховете, от които искат да се спуснат. (Миналата година Marker дори представиха автомат за извънпистово каране, който позволява придвижване с колани). За целта им трябват леки ски (чифтът тежи малко повече от един килограм). Тенденцията за търсене на лекота се наблюдава и при пистовите модели, като това по никакъв начин не се отразява на стабилността.

Росен Босев
в-к Капитал Лайт
Брой 48, 03 декември 2009, 12:31


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Скиорът на века Иван Лебанов: Ние се борихме за България, а сега е комерсиално – 26 Януари 2010 - 23:09
Олимпиадата в Шамони през 1924-та - малка шашма за начало – 01 Февруари 2010 - 10:37
Игрите в Сен Мориц през 1928-ма оцеляват при 25 градуса – 02 Февруари 2010 - 19:21
ЗОИ Лейк Плесид 1932 - за първи път отвъд океана – 03 Февруари 2010 - 10:52
Олимпиадата през 1936-та - забранено за кучета и евреи – 04 Февруари 2010 - 11:01

Предходна:
Изкачване към ледения ковчег – 21 Ноември 2009 - 13:24
Рикардо Касин, алпинистът, чиито подвизи през цели пет десетилетия го превърнаха в легенда – 20 Август 2009 - 11:07
Родителите на Яница я отписват за ските – 30 Май 2009 - 18:23
Жан-Клод Кили покорява Гренобъл, а после и МОК – 30 Май 2009 - 18:21
Тони Зайлер спечели всичко и се оттегли на 22 г. – 30 Май 2009 - 18:11

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Просто две следи > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре