1. Ски учителят преди всичко трябва да притежава добри умения за общуване. За да проверите дали това е така, задайте си следните въпроси: * Моят ски учител споменава ли името ми всеки път когато се обръща към мен? * Интересува ли се какви са моите цели и пита ли ме какво смятам, че е необходимо да направя за да ги постигна? * Дава ли ми ясни и конкретни напътствия? * Обяснява ли ми на достъпен и разбираем за мен език? * Насърчава ли ме по позитивен начин? * Проявява ли внимание към цялата група и към всеки участник в урока по отделно?
2. Изборът на подходяща среда за провеждане на ски уроците и правилното подреждане на групата са едни от главните фактори, които улесняват възприемането на уменията по време на учебния процес и създават увереност в участниците. За да проверите дали са на лице тези предпоставки, задайте си следните въпроси: * Избира ли винаги безопасен терен? * Подбира ли адекватно степента на стръмност на пистата? * Провежда ли урока в участъци, където няма натоварено движение на скиори? * Избира ли оптималните снежни условия за мен?
3. Правилната демонстрация от страна на ски учителя е най-добрия начин да се покаже на участниците отделен ски елемент и как те да разберат и изпълнят дадено движение. В този смисъл, ефективната демонстрация може да спомогне значително за постигане на максимални резултати от всеки урок. За да се убедите в наличието на това качество, задайте си следните въпроси: * Винаги ли ми показва отработваните движения по ясен и разбираем за мен начин? * Прави ли цялостна демонстрация на всяко умение? * Показва ли ми изискваните умения при подходящи за мен скорост и ниво адекватно на моята степен на подготовка?
4. Груповите уроци трябва да бъдат винаги приятни, активни и добре организирани. За да разберете дали ски учителя ви притежава умения за провеждане на групови уроци, задайте си следните въпроси: * Запълва ли продуктивно времето за уроци? Това означава ски учителят да не позволява на никой да стои без да прави нищо, а всички участници да работят върху подобряване на някое свое умение. * Прави ли демонстрации за всички, без да набляга само на отделни участници? * Отделя ли внимание индивидуално на всеки участник, без да прекъсва ритъма на провеждане на урока? * Правилно ли оценява способностите на групата и определя ли внимателно темпото на развитие на урока?
5. Добрият ски учител ускорява процеса на възприемане, създавайки ситуации на положително настроение по време на урока. За да разберете дали ски учителят ви създава оптимална среда за провеждане на урока, задайте си следните въпроси: * Разпознава ли грешките ми и прави ли адекватни и навременни поправки? * Създава ли атмосфера, лишена от стрес, в която аз не се страхувам да правя грешки? * Подържа ли подходящо темпо на провеждане на урока? * Завършва ли всеки урок с нещо положително за всеки участник? Дава ли ни съвети и отбелязва ли кои са силните ни страни и върху кои трябва да работим повече?
Ако сте успели да отговорите с "да" на всички тези въпроси, резултатът е отлично свидетелство за способностите и професионализмът на вашият ски учител.
Светльо Костадинов
|