SKI.BG
     Четвъртък, 21 Ноември 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . ски анализи
20 Март 2005 - 13:42
Безопасност на ски влека
изпрати на приятел Printer friendly версия

За изкачване на малки разстояния /от няколко десетки метра до 2 километра/ в ски курортите през 40-те години на 20-ти век са изобретени и построени първите ски влекове. Те са удобен начин за бързо и леко изкачване до върха на пистите. Използват еднопосочно /от долу на горе/ теглителната сила на въже със закачени на него различни по тип тегличи. Пътниците се придвижват по снежната повърхност. Скиорите застават на началната станция на ски влека и се "закачат" на тегличите в зависимост от тяхната система. Скиорите са стъпили на собствените си ски и изправени в скиорска стойка биват издърпани от теглича по предварително обработена следа от трасето на влека до горната станция на влека. Там скиорите се "откачат" от теглича за да направят поредното си спускане по пистата.

Влек тип котва

Тегличите на този вид влекове представляват прът в чийто край има перпендикулярно монтирана двустранно прътова седалка, в цялост теглича прилича на морска котва на чийто рамена могат да се "закачат" двама скиори. За да се улесни системата на закачане на скиорите "котвата" е монтирана на еластично въже което е навито на макара с пружинна система за намотаване/размотаване на въжето. От своя страна цялата система макара/котва е статично закрепена на въжето на влека. За да бъде "закачена" двойка скиори на котвата, те трябва да застанат успоредно един до друг на стартовата позиция на долна станция на влека. Винаги по-малкият на ръст и килограми скиор трябва да застане от горната страна на склона по трасето на влека. Това се налага т.к. по-тежкият скиор, ако е от горната страна по склона ще повлече по-лекия скиор към своята следа и така могат се преплетат ските им, което ще доведе до падане. Ако скиорите са опитни това може и да не се случи, но в усилията си да запазят равновесие в собствените си следи ще получат значителна умора в мускулатурата при изкачването с котвата до горната станция на влека. Ако не може сами да определите посоката на склона от трасето на влека питайте човек от персонала или някой от по-опитните скиори около вас от коя страна на котвата да застанете.
Важен момент за безопастността при закачването на котвата е да застанете с успоредни ски един до друг на стартовата позиция за "закачване", като пътят на теглича трябва да минава помежду ви. Щеките ви трябва да са  насочени надолу и назад с " кръгчетата", за предпочитане хванати с външната на теглича ръка. След това трябва да се обърнете към съпътника си и назад за да посрещнете идващия теглич. Поне един от двамата закачащи се скиори, при липса на подаващ тегличите човек от персонала, трябва да насочи със свободната си ръка идващия теглич така че краищата му да подпрат в горния край отзад бедрата на скиорите. Следва размотаване на макарата на теглича и потегляне по следата на влека. Желателно е и двамата теглени скиори да хванат с вътрешната си свободна от щеките ръка централния прът на теглича. И двамата скиори трябва да бъдат максимално концентрирани при тегленето за да се избегне неволното заплитане на ските и падането в следствие на това. Винаги управлявайте ските си в своята следа.
По време на тегленето трябва да сте изправени и в никакъв случай да не сядате назад, оставете се теглича да ви изтегли до горе, като се опирате на ските си. Трябва да сте концентрирани и в никакъв случай да не напускате следата на влека, ако не спазвате това условие може да предизвикате авария на съоръжението.
Когато наближите горната станция заемете готовност за "откачане" от теглича. Трябва предварително да се уговорите със съпътника си кой да се "откачи" първи. Желателно е по-неопитния скиор да се откачи първи. Със свободната си ръка "откачащият" се да хване по-напред централния прът на теглича и да се изтегли напред, а с другата ръка да се отбутне от "седалката" в страни. Същевременно този скиор трябва да внимава да не закачи и да не събори другия теглен човек. След това трябва да се откачи и вторият скиор. Той трябва да се издърпа напред със свободната си ръка и да пусне на снега теглича/котвата/ като внимава да не удари друг скиор пред себе си.

За предпочитане е когато пътниците са дете и възрастен да не се закачват заедно, а по отделно всеки на самостоятелен теглич. Най-добре е двойките да са две деца или двама възрастни. Сноубордистите трябва да се закачат самостоятелно, по един на теглич.

Важно! При падане на влека запазете спокойствие, опитайте незабавно да се откачите от теглича и да се отдръпнете от следата на влека. В никакав случай не се опитвайте да се задържите на теглича влачейки се, това може да доведе до травми при вас и техническа авария на влека. Излезте на пистата и се спуснете за повторно изкачване. Не се спускайте по следата на ски влека /в "насрещното"/.
Ако на голям наклон по тресето на влека падне скиор пред вас опитайте да го заобиколите, ако това е невъзможно откачете се и вие за да избегнете сблъсъка.

Пазете се от преминаващи/връщащи се тегличи по трасето на влека когато пресичате следата му.

На опашка преди системата за достъп до влека, не застъпвайте ските на другите чакащи скиори. Пазете екипировката си, както и екипировката на другите хора около вас. Бъдете толерантни и не се предреждайте на опашката. Пазете децата от затискане. Изчаквайте търпеливо редът си за мястото на закачване.


Влек тип паничка "Помагалски"

Този тип влекове са изобретени от френската фирма "Жан Помагалски". Разполагат се на всякакви наклони и са с дължина до 2км, движат се със скорост до 2.5м в секунда /едни от най-бързите влекове/. Представляват въжена линия с телескопични прътови тегличи. Всеки теглич е за един скиор, седалката е пластмасов диск с диаметър около 20 см закрепен шарнирно в края на пръта. Закачането на теглича за въжената линия става автоматично след като скиора пресече стартов датчик на лифта за стартиране на закачване, предварително скиорът е обкрачил теглича и седалката е подпряла най-горния край на бедрата му. Скиорът трябва да се държи здраво поне с едната ръка за теглича т.к. първоначалният тласък е много рязък. За начинаещите е препоръчително да се държат с двете си ръце /щеките може да са свободно спуснати на каишките от китките на скиора/ и здраво да стиснат бедрата си.
По време на тегленето трябва да сте изправени и в никакъв случай да не сядате назад, оставете се теглича да ви изтегли до горе, като се опирате на ските си. Трябва да сте концентрирани и в никакъв случай да не напускате следата на влека, ако не спазвате това условие може да предизвикате авария на съоръжението.

Когато стигнете точката на "откачване" хванете пръта на теглича по напред и се изтеглете "на мускули" за да открачите "паничката". След това пуснете теглича, като внимавате да не ударите друг скиор пред вас. Незабавно се отстранете от трасето на влека за да направите място на идващите след вас скиори.

Пазете се от преминаващи/връщащи се тегличи по трасето на влека когато пресичате следата му. Сблъсъкът с теглич може да бъде фатален.

При падане на влека запазете спокойствие, опитайте незабавно да се откачите от теглича и да се отдръпнете от следата на влека. В никакав случай не се опитвайте да се задържите на теглича влачейки се, това може да доведе до травми при вас и техническа авария на влека. Излезте на пистата и се спуснете за повторно изкачване. Не се спускайте по следата на ски влека /в "насрещното"/.
Ако на голям наклон по тресето на влека падне скиор пред вас опитайте да го заобиколите, ако това е невъзможно откачете се и вие за да избегнете сблъсъка.

На опашка преди системата за достъп до влека, не застъпвайте ските на другите чакащи скиори. Пазете екипировката си, както и екипировката на другите хора около вас. Бъдете толерантни и не се предреждайте на опашката. Пазете децата от затискане. Изчаквайте търпеливо редът си за мястото на закачване.

Влек детски

Детските влекове имат различен по тип конструкция, но в най-общи линии са най-безопастните съоръжения. Обикновенно са с постоянно закачени тегличи тип "рамо" на което децата /може и възрастни/ се държат с ръце или се подпират отзад. Тези влекове са за къси разстояния обикновенно от 10 до 200 метра и скоростта им е до 1м в секунда. Основно правило е децата да бъдат наблюдавани поне от един възрастен докато използват съоръжението. Не трябва да се допуска блъсканица на опашката. При падане на трасето на влека в никакъв случай детето да не продължава да се държи за теглича докато е паднало това може да предизвика сериозни травми. За да се избегне сблъсък с последващо дете по-добре е да се спре временно влека.

Внимание! При всички влекове когато стигнете горния край на трасето на влека задължително трябва да се откачите дори с цената на падане, в противен случай ще навлезете след критичната линия на трасето на влека, което ще задейства автоматичната система за изключване на съоръжението. При определени случаи може да получите сериозни травми след падане или оплитане в помощните съоръжения на влека, както и да причините техническа авария.

Изводът е, за да се чувствате в безопастност на ски влековете трябва да спазвате основните правила за закачване теглене и откчаване, както и да натрупате определен опит при използването на ски влековете. 


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
9 начина за ски тренировки през лятото – 25 Юли 2005 - 13:20
Сърфинг култ – 18 Септември 2005 - 16:32
Травма на коляното – 22 Януари 2006 - 20:03
За няколко глътки адреналин – 28 Септември 2007 - 16:14
Как да се предпазим от измръзване в планината – 27 Декември 2007 - 18:23

Предходна:
Безопасност на лифта – 20 Март 2005 - 13:40
Моят ски учител и какво трябва да очакваме от урока по ски? – 22 Февруари 2004 - 23:17
Планинската застраховка – 12 Януари 2004 - 23:45
Безопасност на пистата при среща със снегоотъпкващи машини – 12 Януари 2003 - 17:23
Изкуствените Ски Писти – 10 Януари 2003 - 13:48

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Безопасност на ски влека > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре