SKI.BG
     Четвъртък, 21 Ноември 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . ски анализи
20 Март 2005 - 13:40
Безопасност на лифта
изпрати на приятел Printer friendly версия

Ски лифтовете са основното средство за транспорт при практикуването на ски спорт. Като всяко транспортно средство и тези съоръжения имат специфични правила за използване и безопасност. За да бъде приятна почивката ви в планината и да се отдадете пълноценно на ски спорта трябва да изпълнявате стриктно основните правила за безопасност при качване, пътуване и слизане от лифтовите съоръжения.

Първо и основно правило: спазвайте указанията на лифт персонала !


Кабинкови лифтове

Представляват най-пътнико оборотната част от ски съоръженията. Обикновенно са основна транспортна еденица в ски курортите. Транспортните кабини се откачват от въжената линия в лифт станциите и с бавна скорост се придвижват за да се качат или слязат пътниците след като отворят/затворят вратите си автоматично.

При качване и слизане от кабинката най-важното условие е да не създавате суматоха, прекомерното бързане или размотаване може да доведе до неприятен инцидент. Винаги предвиждайте времето за качване и слизане от кабината. Съобразявайте мястото на затваряне и на отваряне на вратите на кабината. Не се бутайте при качване и слизане това може да е фатално. Пазете багажа и себе си от затискане от вратите на кабината. Внимателно поставяйте и взимайте ските или сноуборда си от стойките за тях на кабината. Бъдете толерантни с останалите пътници. Пазете екипите и багажа си от надраскване и удар.

В кабината отваряйте поне един от люковете за проветрение, когато е изпълнена с максималния си капацитет от пътници. Никога не изхвърляйте каквито и да е отпадаци от люковете и прозорците на кабината. Не замърсявайте кабината и не я драскайте.

Никога не се опитвайте да отваряте самостоятелно вратите на кабината в движение. Ако въжената линия спре за дълго време запазете самообладание  и изчакайте лифт персонала да ви даде инструкции какво да правите.

При качване и слизане от кабината имайте търпение и изчаквайте да слязат или да се качат останалите пътници един по един. Винаги се оглеждайте да не забравите вещи в кабината след като слезете.

Седалкови лифтове

Основно транспортно средство за превоз на скиори и туристи във всички части на ски курортите, създадени за комфортно и бързо пътуване. Седалковите лифтове дават възможност за разтоварване на мускулатурата на скиорите между две спускания.


Седалкови лифтове с постоянно закачени седалки

Класическите седалкови лифтове са с постоянно закачени седалки, повечето стари съоръжения са с такава конструкция. Този тип лифтове могат да превозват пътници със скорост до 3.5м в секунда.

Безопастност при качване на седалков лифт
Поради постоянното движение на седалките скиорите трябва да се придвижват бързо до позицията на сядане на седалките, за да не бъдат блъснати от седалката или да не попаднат под нея, което със сигурност ще бъде фатално. Задалжително заставайте на точно определените линии за качване, следете кога приближава към вас седалката. Винаги по-неопитните и несигурни скиори да застават в крайна лява или крайна дясна позиция за качване. Желателно е да гледате към седалката когато тя приближава и леко да приклекнете преди тя да ви допре, така сядането ще е максимално омекотено. Същевременно трябва да внимавате да не си застъпите ските, те трябва да бъдат в успоредно положение по посока на движението. Съобразявайте позицията си за сядане на седалката спрямо останалите пътници. Винаги дръжте щекте си в едната ръка с "кръгчетата" надолу, като пазите околните пътници. Ако на седалката сядат скиори и сноубордисти заедно, то сноубодистите трябва да са винаги от външната страна на седалката. Същото важи и за комбинацията скиори и туристи пешеходци.
Когато някои от скиорите са деца разполагайте ги от страната от която те се чувстват по-сигурни да слязат от седалката. Ако децата са съвсем малки ги качвайте винаги от вътрешната страна на седалката, като съобразявате коя ръка ви е по-силна за да може да ги хванете или помогнете при качване или слизане.
Когато се качвате с начинаещ скиор по-добре е той да е от външната страна на седалката, като може да му помогнете взимайки щеките му докато се качи/слезе от лифта.
Когато станцията за качване на лифта е съоръжена с подвижна пътека за улесняване на качването внимателно се спуснете със ските върху нея и спазвайте описаните по-горе правила.


След като сте седнали на седалката и тя ви отдели от земята, първо разположете щеките събрани в хоризонтално положение с "кръгчетата" в страни-навън от центъра на седалката върху скута/бедрата ви, пазете екипите на другите пътници от закачане, надраскване и пробождане. Когато сте готови с тази процедура обявете да се спусне предпазният парапет. Внимавайте да не бъде ударен някой от пътниците, както и да не бъде защипан някой екип от подпорите на парапета. При стъпване на стъпенките на парапета съобразявайте как ще разположите ските си, те трябва винаги да са успоредни с върховете напред, пазете ските и ски обувките на останалите пътници от надраскване и удари.
Когато пътувате със седалковия лифт не се клатете и въртете на мястото си, така може да предизвикате спиране на лифта и евентуални по тежки аварии, може сами да паднете или да предизвикате падане на друг пътник от седалката.

Винаги дръжте внимателно щеките си, както и всички останали ваши неща от екипировката /шапка, ръкавици, очила, телефон и т.н./. Докато пътувате със седалката ги пазете от изпускане. Почти винаги е пагубно ако изпуснете вещ от лифта. Внимавайте да не се откачат скте ви , ако се въртите на седалката или при неправилно сядане се закачат в клони на дървета до трасето на лифта. В никакав случай не събувайте ски обувката си докато се возите на лифта! Пазете скиорите и туристите който преминават под лифта, не хвърляйте предмети и отпадаци! Пазете трасето под лифта чисто !


Безопастност при слизане от седалков лифт
Следете кога наближавате станция за слизане. Станцияа за слизане може да е крайна, но може и да е междинна. При наближаване на станция за слизане първо трябва да предупредите другите пътуващи за вдигане на парапета и след това да го вдигнете. После трябва да заемете готовност за слизане, всеки от пътниците да вземе с едната си ръка щеките с насочени "кръгчета" надолу, като отново пази екипите на останалите пътници. При навлизане на седалката в полето за слизане трябва да се изчака ските да опрат снежната повърхност и чак след това да се опрете на тях. Отбутнете се от седалката като се изправите и заемете скиорската стойка. Това трябва да стане относително бързо за да не ви блъсне седалката и да не ви събори. Пътниците от двете крайни места трябва веднага да се изтеглят в напред и встрани за да може пътниците с средата също безпроблемно да слязат. След като сте слезли от седалката веднага напуснете раьона на слизане от лифта за да не пречите на идващите след вас скиори.


Системите за достъп до лифтовете също изискват повишено внимание и спазване на определени правила. Като преминавате през системите за контрол на дотъпа, внимавайте да не се закачите в преградните тръби. Не прескачайте тръбите и другите заграждения. Падането може да нарани не само вас но и околните скиори. Никога не се блъскайте, изчаквайте другите хора, когато се оформи опашка за качване на лифта, пазете собствената екипировка, пазете и екипировката на другите скиори, чакащи около вас. Не застъпвайте ските на други чакащи скиори, настъпването на ските може да доведе до групови падания. Бъдете толерантни с другите чакащи на опашката.
Не се предреждайте на опашката, това може да доведе до социални конфликти или до загуба на равновесие и падане.
Когато преминете системата за достъп внимателно се подредете в колона преди "вратичките" пропускащи поредната група за качване на седалката. Концентрирайте се при групирането си за качване и при преминаването на "вратичката", времето е ограничено. Внимавайте да не бъдете затиснати от вратичката. Заемете позицията за сядане на седалката максимално бързо.

 

Седалкови лифтове с откачащи се седалки

С усъвършенстването на лифтовите съоръжения седалковите лифтове се проектират така, че максимално да улесняват и обезопазяват пътуването на скиорите. Възможността седалките на лифта да се откачат от транспортното въже прави по-лесно качването на пътниците поради бавната скорост на преминаване на седалката през станцията за качване/слизане на лифта. Закрепването на тези седалки е с конструкция като при кабинковите лифтове.


Правилата за безопастност и поведение при качване, пътуване и слизане от лифта са същите като при лифтовете с постоянно закачени седалки. Една от подробностите е, че този тип лифтове имат модификации с по 4, 6 и 8 места за сядане, което трябва да увеличи вниманието ви при возене с лифта. Скоростта на този вид лифтове е над 6 метра в секунда, което изисква от пътуващите да суснат предпазния парапет максимално бързо и да се държат здраво при вдигането му преди да слязат.
Също така тези лифтове имат разновидност със седалки с така наречените щитове, конструкция като при шлемовете на автомобилните и мотоциклетните пилоти, плексигласов прозрачен капак, който се спуска пред предпазния парапет, за да пази пътуващите скиори от силния вятър и евентуалния снеговалеж. Когато спускате щита предупреждавайте другите пътници, пазете щеките и частите от багажа и екипировката си, както и на другите пътуващи от затискане и прищипване. Никога не удряйте и не драскайте похлупака.

Винаги следете за указващи табели на лифта какво да се направи в определната точка. Повишеното внимание гарантира вашата безопастност.

 

Големи Гондоли /Голяма Кабина, Въжен трамвай/

Тези транспортни лифтови съоръжения са сред гигантите от този вид транспортна техника. Строят се предимно в Европа-Алпите, Северна Америка и Япония.
Представляват въжена линия, обикновено с една или две големи кабини за цялата линия, събиращи от 10 до 150-200 правостоящи пътници. Основното правило за безопастност е да не предизвиквате суматоха при качване и слизане от платформата. Бъдете толерантни с останалите пътници, пазете собствената екипировка, както и екипировката на другите пътуващи. Специфичното нещо при големите гондоли е, че си носите ските сами на ръка. Когато кабината е изпълнена с максималния си капацитет пазете децата от затискане. Внимавайте да не изпускате вещи в процепа между платформата и кабината. Пазете се от затварящите се врати. Никога не пушете и не драскайте по стъклата в кабината, рискувате огромна глоба от персонала на съоръжението! Не удряйте и не блъскайте по стъклата на гондолата.
В България все още няма построени такива лифтове.

Зъбчати железници

Класика в транспортните съоръжения за превоз на скиори още в края на 19век. Представляват класически вагони, които се теглят от въже и/или си помагат със собствен двигател който задвижва зъбчата система от колела придвижващи или осигуряващи вагона по една зъбчата релса подкрепен от две нормални релси. Теглените от въже вагони са по два и се движат симетрично по едни релси /когато единият е на горна станция другият е на долна/, като се разминават в средата на линията на междинна спирка.
Другият тип зъбчати железници се теглят от собствен локомотив и спират на определени спирки по пътя на железницата. Във вагоните може да седите на определените за това седалки или да сте правостоящи. И в двата случая сами носите ските си. Правилата за безопастност са като при големите кабинкови въжени линии.
Допълнително правило за аварийна безопастност се въвежда след трагедията със зъбчатата железница в Капрун през есента на 1999г., когато при пожар в тунела на железницата загиват над 100 скиори. При подобна ситуация паниката е вредна, незабавно трябва да напуснете вагона и по авариините стълби да слизате задължително само надолу !
В България в момента няма изградена зъбчата железница. През 40те години на 20ти век е проектирана зъбчата железница от Сапарева Баня до местността Паничище, но проектът не е изпълнен. В момента има план този проект да бъде осъществен за да захрани с туристи нова ски зона над Сапарева баня.

Основният извод за безопасността на скиорите при превоз с лифтови съоръжения е, че всеки пътник трябва да спазва стриктно описаните правила. 


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Безопасност на ски влека – 20 Март 2005 - 13:42
9 начина за ски тренировки през лятото – 25 Юли 2005 - 13:20
Сърфинг култ – 18 Септември 2005 - 16:32
Травма на коляното – 22 Януари 2006 - 20:03
За няколко глътки адреналин – 28 Септември 2007 - 16:14

Предходна:
Моят ски учител и какво трябва да очакваме от урока по ски? – 22 Февруари 2004 - 23:17
Планинската застраховка – 12 Януари 2004 - 23:45
Безопасност на пистата при среща със снегоотъпкващи машини – 12 Януари 2003 - 17:23
Изкуствените Ски Писти – 10 Януари 2003 - 13:48
Водните Ски – 10 Септември 2002 - 13:34

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Безопасност на лифта > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре