През състезателния период, някои състезатели изпитват трудности със завършването на поредица от състезания. В такива случаи, задачата на треньора е да идентифицира проблемите и да помогне на състезателя да възвърне спортната си форма и увереност.
За да не завърши, състезателят трябва:
а) да падне или да „изхвръкне” от трасето
б) да пропусне врата и да бъде декласиран
Някои от причините довели до отпадане или до пропускане на врата се дължат на:
- неправилно техническо преминаване на вратите (полягане на вътрешната на завоя ска); (прекалено присядане назад)
- неподходящ тактически избор на линия на движение по трасето (закъсняване за завоите и загуба на ритъм)
- слаба физическа подготовка и неспособност да се справи с предизвикателствата по трасето (неравности, заледени и стръмни участъци)
- не запомняне на трасето и изпускане на врати поставени на „ключови” участъци (комбинации от врати, слепи врати)
- неконтролирана скорост на движение поради надценяване на собствените възможности
- неадекватна подготовка на ските (кантовете на ските недостатъчно наострени)
- неподходяща нагласа на ски автоматите
- лоша видимост по трасето
- „хващане” на кол (най-често в слалома)
Очевидно много могат да бъдат причините, които да предизвикат отпадане от състезание. Някои състезатели, както и техните родители имат погрешното разбиране, че на всяко състезание трябва да се „настъпва газта до край”. Нека вземем за пример Формула 1. В правите отсечки скоростта достига до 280км/ч като състезателите са наясно, че без да имат тактика на управление на автомобила - би било равносилно на самоубийство. При развиване на високи скорости в автомобилизма/ските, всичко се свежда до „оцеляване”. Във Формула 1 състезателите карат с „премерен риск”, което ги разделя от евентуален удар в мантинелите. Подобна „правилна преценка” на възможностите се отнася и за състезателите в алпийските ски. За да се завърши успешно дадено състезание и да се пресече финалната линия, състезателят трябва да се спусне от старта до финала, максимално бързо с минимален брой грешки в рамките на възможностите си.
Спускане без технически и тактически грешки и развиване на максимално висока скорост по трасето са главна задача на всеки състезател, но основно изискване в състезателното ски каране е - да слезеш до финала. Няма голяма полза да си 1-ви в първия манш на състезанието, а във втория да не завършиш. Ако през състезателния период, даден състезател изпитва трудности със завършване на пореден брой стартове, необходимо е треньора да открие причините за неуспехите и да коригира грешките допускани от състезателя.
НАСОКИ
* Технико-тактически умения по време на тренировки и състезания
Направете видео анализ и съпоставка на спусканията по време на тренировки и на състезания. Анализирайте разликите и дали в състезателни условия технико-тактическите умения на състезателя се „разминават” с тези по време на тренировки. Направете необходимите корекции и подобрете предсъстезателната стратегия.
* Ски екипировка
Проверете ски екипировката на състезателя; подберете най-добрите (ски, обувки) отговарящи на пола и нивото; нагласете обувките (кантинга и подходящ ъгъл на фронтален баланс).Твърдостта на състезателните ски обувки варира м/у 110-150. За целта тествайте и изберете най-доброто отговарящо на пола и уменията; подгответе ските на ниво (адекватен подбор на вакса, заостряне на кантовете според снежните условия и профила на терена); проверете подготовката на ските на по-младите и неопитни състезатели и при необходимост направете необходимите корекции.
* Подобряване на равновесието и основните скиорски умения
Индивидуализирайте тренировъчните занимания, като във тренировките включвайте упражнения и технически елементи за подобряване на равновесието и 4-те основни скиорски умения:
# 1 – стойка, телодържане и равновесие # 2 – насочване и управление # 3 – закантване и контрол над натиска върху ските # 4 – времетраене (тайминг) и координация
* Физическа кондиция
След тренировки на сняг, работете върху подобряване на подвижността и координационните способности на състезателя. Поддържане на физическите качества - скоростно силова издръжливост, скоростна сила и специфична бързина по време на състезателния период ще предотврати нежелателни спадове в спортната форма и не завършване на състезания.
* Разглеждане на трасето (виж статия разглеждане на трасе)
По време на разглеждане на трасето състезателя трябва да се научи да спира до всяка една врата, но спирането да не бъде произволно а на мястото, където най-добре би могло да се запомни идеалната линия на движение според възможностите. Да се обърне внимание на:
- ритъм на трасето (комбинации); - наклон на терена (обратен, компресия, неравен - състояние на снега (мек, твърд, лед); - видимост (мъгла, преминаване от слънчев в сенчест пасаж); - преминаване на последната врата и посока към финала.
След разглеждане на цялото трасе, състезателят трябва да се опита да запомни (визуализира) по възможност цялото трасе от старта до финала
* Стратегическа преценка на трасето
За да се научи да избира оптималната за себе си траектория по трасето, състезателят трябва на първо място да има адекватна преценка за нивото на своите умения. Важно е и да е наясно със силните и слабите страни на своята подготовка и значението им за скоростта и линията на движение. Ако е наясно с възможностите си и притежава необходимия опит, при инспекцията на трасето състезателят ще прецени компетентно условията и ще избере траектория, подходяща за неговото ниво.Трите обичайни метода за избор на оптимална линия на движение са: инспектиране на трасето, подаване на сведения за настъпилите промени в условията на терена (от треньора) и следене на трасето в перспектива (ситуативен поглед върху конфигурацията на трасето и условията на терена няколко врати напред). Следенето на трасето в перспектива позволява на състезателя да коригира линията си на движение при поддържане на относително постоянна скорост. В повечето случаи състоянието на трасето по време на самото спускане значително ще се различава от състоянието му по време на предварителното разглеждане (например ще има бабуни, дупки, ребра). Eто защо състезателят трябва да следи трасето в перспектива, а треньорът – да го осведомява за промените в условията (в този случай е важно по време на предварителното разглеждане състезателят да е коментирал избраната линия на движение със своя треньор). Освен това състезателят трябва да е запаметил ключовите участъци по трасето. По принцип колкото по-добре е запознат с условията на трасето, толкова по-лесно ще бъде за треньора му да го информира за настъпилите промени.
* Загрявка преди старт
Преди състезанието (в зависимост от дисциплината) е необходимо да се направи подходяща загрявка. Практиката сочи че, по-младите и неопитни състезатели не умеят да загряват, като много от тях пропускат да загреят всички мускулни групи чрез подходящо планирана загрявка.
* Ритуал за загряване на пистата
Отработете „ритуал за загрявка на пистата” преди старт, който ритуал трябва да включва общо физическо загряване (например кратък пробег или стречинг) и загряване със ски. Какви упражнения за загряване смятате да изпълните? Колко време преди старта е необходимо да бъдете на пистата, за да започнете да загрявате? Колко спускания в свободно каране смятате да направите преди да стартирате? Постарайте се вниманието ви да бъде ангажирано само и единствено с предстоящия старт. Колко пъти ще разгледате трасето? Сам ли ще го направите? Заедно с треньора? Заедно с целия отбор?
* Психологическа подготовка - визуализация (трениране на въображението)
Под визуализация се разбира мисленото пресъздаване на сетивни или кинестетични усещания. Съществуват два типа визуализация – вътрешна и външна. От вътрешна перспектива се имитират реални преживелици, а от външна човек наблюдава себе си като на телевизионен екран. Използването и на двата типа визуализация има своите преимущества в състезателния ски спорт, но вътрешната визуализация е особено важна, защото включва и кинестетика.
В ски спорта визуализацията се използва за:
- инспектиране на трасето – привикване към условията на трасето посредством мислени спускания по трасето
- тактическо възпроизвеждане – чрез визуализация след инспектиране на трасето можете да си намислите линия на движение, постановка за атакуване и преминаване на следващата врата и т. н.
- мислено каране в условията на врати – визуализирането на предстоящи действия от външна перспектива развива способността за точна и обективна самооценка и самоконтрол
- мислени тренировки: за развиване на уменията; при невъзможност да тренирате поради контузия или преумора; за максимално уплътняване на тренировката (например докато се изкачвате с влека или докато изчакватереда си за спускане по трасето)
- въобразяване на успешно представяне с цел изграждане на самочувствие, самоувереност и позитивно мислене
ProCoach
|