Зад успехите и славата на състезатели с имена като Hermann Maier, Aksel Lund Svindal, Benjamin Raich, Didier Cush, Bode Miller & състезателки като Lindsey Vonn, Maria Riesch, Anja Pearson, Kathrin Zettel, Tanja Poutiainen стоят професионални треньори. За разлика от състезателите, имената на треньорите виновници за тези успехи, рядко или почти не се споменават.
Team Austria 2009 (from left to right): Coach - Herbart Mandl, Alpine Director - Hans Pum, Coach - Anton Geiger
Професионален опит и умения
На ниво национален отбор, е необходимо да се привличат треньори с доказан опит, с необходимото образование и квалификации, компетентност и треньорски умения. На такова високо ниво, треньорите трябва да имат „треньорско око” и да могат да анализират технико-тактическите умения до съвършенство, като своевременно да откриват и отстраняват грешките на състезателите. Ако даден състезател има проблеми със ски екипировката (ски, обувки и пр.), професионалният треньор би коригирал недостатъците незабавно. Не на последно място, треньорите трябва да са също много добре запознати с физическата и психологическата подготовка на състезателите.
Организационни умения
Без добри организационни умения, работата на треньора не може да бъде на ниво. Организираните треньори се справят отлично с пътувания във връзка с тренировъчни лагери и състезания, заявки за ски екипировка и участия в състезания, конференции, подготовка на ски, подреждане на трасета и редица други професионални изисквания по отношение на работата.
Комуникационни умения
Комуникационните умения са от главно значение за треньорите. Насоките трябва да бъдат точни, кратки и ясни. Третиране на предпоставките, които обуславят грешките а не последствията, (виж статия анализ на уменията) са показател на компетентност и професионализъм. По-детайлни обяснения относно допуснати грешки и отстраняването им са удачни по време на видео анализи. Добрият треньор знае кога какво да комуникира; ефективният знае и как!
Педагогически умения
Компетентните треньори са наясно с:
- принципите на треньорската работа и на тренировъчният процес
- принципите, които се прилагат в обучението, тренировките и като цяло в средата на състезателите
- човешкото и личностно развитие
- техниките и стратегиите в ски спорта
- индивидуалните характеристики и нужди на състезателите
Мотивация
Мотивацията е движещата сила, която стои зад всички действия на индивида. Тя включва целева насоченост на поведението и изисква получаването на пряка и своевременна връзка между целенасочените действия и постигнатите резултати. Крайният резултат винаги има субективно значение и психологическа ценност. За да бъдеш добър треньор е необходимо да можеш да мотивираш състезателите си по такъв начин, че те да намират смисъл в тренировъчния и състезателния процес и да дават максимума от възможностите си.
I. Мотивация и роля на треньора
Вие самият трябва да бъдете мотивиран в работата си като треньор.
- Мислете позитивно.
- Бъдете организиран.
- Научете се на самоконтрол.
- Бъдете гъвкав и не се колебайте да изпробвате нови мотивационни методи.
- Не се опитвайте да постъпвате нечестно и да търсите "лесни" начини да успявате в професията си.
II.Треньора и състезателите
- Поддържайте постоянна връзка със своите състезатели.
- Избягвайте да си правите прибързани заключения и да си съставяте отрицателно мнение за състезателите.
- Не се отнасяйте към състезателите по един и същи начин. Хубаво е да ги опознаете. Много полезно за вашата работа ще бъде откриете с кои от тях е по-добре да се държите по-строго и към кои – по-деликатно.
- Никога не се правете на зает когато се налага да изслушате своите състезатели. Запомнете че общуването може да бъде само двустранно.
- Отнасяйте се към състезателите с уважение и ги третирайте с достойнство. Не се опитвайте да потъпквате гордостта им.
- Ако сте мъж и тренирате момичета или жени, недейте, при никакви обстоятелства, да си позволявате сексуални или емоционални отношения с тях.
- Никога не предлагайте на състезателите пари, подаръци или други поощряващи материални средства. Дори само веднъж да си позволите това, никога повече няма да можете да ги спечелите по друг начин.
III. Мотивация и програма
- Погрижете се за мотивацията още в началото на подготвителния период (месец май), като набелязвате индивидуалните и отборни цели за идващия сезон. Изключително важно е да окуражавате състезателите и да им показвате че цените присъствието им в отбора.
- Изготвяйте план-програмата като се основавате на състезателите които забелязвате, че можете да мотивирате – става въпрос за състезателите които са лоялни към вас като треньор, към своите съотборници и към програмата.
- Давайте най-доброто от себе си и се стремете към съвършенство във всичко което правите. В краткосрочен план работете върху мотивацията на състезателите за достигане на оптимална физическа форма и психическа концентрация. В дългосрочен план трябва да работите върху усъвършенстването на същите качества, но вече на по-високо ниво на умения.
- Ясно очертавайте целите си.
- Поставяйте високи, но реалистични цели за вас самите и за отбора си.
- Старайте се тренировките ви да бъдат едновременно сериозни и забавни. Това можете да постигнете като проявявате креативност и правите тренировките разнообразни и приятни. За тази цел променяйте упражненията, прибавяте нови предизвикателни упражнения или изненадващо включвайте в тренировките второстепенни занимания или състезателни упражнения.
Развитие на треньорските умения
Понякога да наемеш професионален треньор е по-трудно отколкото да изградиш по-млад и амбициозен треньор. Под „зоркото око” и насоките на професионален старши треньор, с повече търпение, упоритост и последователност, по-млад развиващ се треньор би могъл да бъде ефективен в работата си, въпреки липсата на опит. За целта е необходимо да се създадат максимално добри условия и позитивна атмосфера за изява на по-младите треньори. Въпреки грешките, които ще бъдат допускани, практиката е тази която ще изгради уменията на по-младите и неопитни треньори.
Хармонични отношения в отбора
За да съществува колектив е необходимо всички от отбора да демонстрират отговорно отношение към отбора, желание за съвместна работа и разбиране с останалите. Колектив от по-неопитни треньори, които работят заедно добре за единна цел, могат да бъдат по-ефективни от колектив от професионални треньори, които не се разбират помежду си. Сътрудничеството е едно от основните изисквания за постигане на отлични спортни резултати.
Поставяне на цели
- Резултати в ски организация биха могли да се постигнат чрез:
- Поставяне на единни, ясни и конкретни цели.
- Ясна роля на отделните звена и подзвена в структурата на организацията.
- Съвременно планиране, организация, контрол и отчетност на работата на треньоите.
- Професионализъм от страна на ръководство, треньори и състезатели.
- Комуникация и разбиране между ръководство, треньори и състезатели.
Анализ на дейността
Периодично обсъждане и отразяване на постигнатите резултати, както и решаване на текущи проблеми възникнали по време на работата.
Други треньорски, личностни качества и умения
• Съветник – съветва състезателите във връзка с тренировъчния процес и набавянето на подходяща екипировка.
• Оценител – прави адекватна оценка на представянето на състезателите по време на тренировки и състезания.
• Шофьор – когато родителите нямат възможност, транспортира състезателите до спортни мероприятия.
• Възпитател – спомага за разрешаването на емоционалните проблеми на състезателите.
• Демонстратор – демонстрира ски уменията по-възможно най-ефективен начин. За тази цел треньора трябва добре да преценява възможностите на състезателите.
• Приятел – през годините на съвместна работа за постигане успехи в ски спорта, треньорът и състезателят стават приятели споделяйки радостите и проблемите си. Изключително важно е да запазите споделената информация в тайна, защото в противен случай ще загубите уважението им към вас.
• Мениджър – подбира подходящи състезания за всеки състезател, с което цели да бъдат постигнати целите на състезателя и програмата.
• Новатор – събира информация, свързана със ски спорта, както в национален, така и в международен план и се обогатява непрекъснато със съвременни техники на преподаване.
• Наставник – всеки треньор носи отговорност пред родителите на състезателите за тяхната безопасност. Той е длъжен да следи за доброто им здраве и безопасност и да им помага при възникване на проблеми и контузии.
• Организатор и стратег – изготвя тренировъчен план за отбора и лични цели за всеки състезател по отделно.
• Поддръжник – за някои състезатели състезанията могат да бъдат свързани с изключително много напрежение и те често се нуждаят от някого, който да ги подкрепя и да им помага. В този момент добрият треньор съумява да оптимално да съчетава ролите на “приятел”, “съветник” и “поддръжник”.
• Неизчерпаем източник на знания – тази роля е свързана с ролята на съветник, тъй като на треньорът често биват задавани въпроси във връзка със ски мероприятия, диети, травми и много други детайли, свързани със ски спорта.
ProCoach
|