SKI.BG
     Четвъртък, 21 Ноември 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . ски PRO
12 Юни 2010 - 19:21
Гигантски слалом
изпрати на приятел Printer friendly версия

Усъвършенстването на ски екипировката наложи промени в съвременната техника и тактика на състезателите в дисциплината гигантски слалом (ГС).

Основни положения в ГС

Преди появата на карвинг ските, състезателите в тази атлетична дисциплина, използуваха движения с по-голяма амплитуда (разгъване и сгъване в коленни стави), вертикалното разделение на тялото (горна част - балансираща; долна управляваща) беше доста подчертано. Завоите с престъпване от опора на външната на завоя ска, завоите с успоредно престъпване и „ножичния завой” намираха широко приложение.

Съвременните ГС ски са с размери от 175-191см (FIS изисквания за мъже и жени) с радиус на завоя от 23.5-27.5м. Тези характеристики на ските доведоха до някои промени в основните принципни изисквания при извършването на завоите в гигантския слалом. Общото телодържане е по-ниско като ските са поставени паралелно на ширина на ханша. Страничното прегъване в таза е минимизирано, като се наблюдава по-наклонена позиция на тялото (инклинация) към оста на завоя позволявайки извършването на „чисти” карвинг завои, по-директна линия на движение и максимален контакт на ските с терена.

Стойка и телодържане

Както споменахме по-горе, телодържането в ГС е по-ниско като ските са поставени на ширина на ханша. Въпреки това стойката и телодържането понякога се определят и от собствения стил и техниката на скиора.  Както и при слалома, по-широко поставените ски позволяват по-устойчива „платформа”, по-бързо презакантване, а също така и „независима” работа и мобилност на ходилата, което дава възможност за по-меко поемане на неравностите по терена.

В дисциплината ГС позицията на тялото върху ските трябва да осигурява максимална стабилност, подвижност и повратливост. Някои от факторите, влияещи на стойката и телодържанието са:

• полът
• специфичната структура на тялото
• радиуса на завоя
• теренът
• снежните условия
• физическата кондиция
• факторите на растежа и индивидуалното развитие
• екипировката (нагласа на обувките и т. н.).

Баланс

Динамичен баланс в различните координационни направления

Динамичният баланс в различните координационни направления предполага развити умения за:

• движение по линейна и/или ъглова траектория;
• поддържане на стъпалата в една линия с центъра на тежестта по време на движение;
• контрол и взаимна съгласуваност на движенията на тялото в различните координационни направления (чрез контрол над мускулното усилие);
• ефективна съгласуваност между работата на мускулатурата и работата на костно-ставния апарат;
• центриране на тежестта при изпълнение на завой – с цел противодействие на външните сили.

Балансът във фронтално направление предполага:

• адекватно разпределение и/или контрол над надлъжния натиск върху ските;
• прилагане на надлъжна сила;
• задаване на ъглов момент в надлъжно направление (чрез закантване и управление на траекторията).

Факторите, които оказват влияние върху способността за поддържане на вертикален баланс, са:

• физическата кондиция;
• екипировката (коефициентът на еластичност на ски обувките);
• специфичните ски умения (движение на глезените, коленете, таза).

Факторите, които оказват влияние върху способността за поддържане на страничен баланс, са:

• способността за управление на страничния наклон на тялото при закант;
• разделното телодържание (странично прегъване);
• снежните условия (които се отразяват на степента на закантване);
• техническите характеристики на ските – устойчивостта им при странично усукване (деформация) и при поддържане на постоянен ъгъл на закантване; ъгъл на наточване на кантовете.

Факторите, които оказват влияние върху способността за поддържане н ротационен баланс, са:

• физическата кондиция;
• умението да се контролират разделно движенията на различните части на тялото;
• способността за уравновесяване (центриране) на тежестта на тялото;
• умението да се упражнява контрол над ротацията на тялото посредством движения на ръцете;
• страничното прегъване (глезени, колене, таз);
• тайминга.

Паралелни ски и наклон на тялото към оста на завоя

Една от основните задачи на състезателя при спускане по ГС трасето е да постигне максимално висока скорост. За целта, по време на извършване на завоя ските трябва да се придържат паралелни по време на завоя за да се избегне евентуално разтваряне и нежелано натоварване на задната част на ските. Извършването на правилно увеличаване на закантването се осъществява с дозиран натиск на вътрешната на завоя ска като външната продължава своята първоначална посока.

Във втора фаза на завоя, където натиска по линията на наклона е най-голям, се наблюдава наклоняване на тялото на скиора към вътрешността на завоя. Целта е това наклоняване да се трансформира в странично прегъване, за да се осигури добра опора и прехвърляне тежестта на тялото на външната на завоя ска.  Много от по-младите и технически неопитни състезатели допускат грешка при започването на завоя, а и във втората част на завоя, като центъра на тежестта (ЦТ) им е точно над ските.

Карвинг умения

Ефективното извършване на завоите в гигантския слалом се базира на карвинг уменията на състезателя както и на способността му да използува характеристиките на съвременните карвинг ски. Прогресивното увеличаване на ъгъла на закантването и натиска е най-същественото изискване при завоите в ГС.  

Закантване

Техниката на закантване в ГС предполага:

• съзнателен контрол над страничното извъртане или накланяне на ските
• целенасочено увеличаванена ъгъла на страничен наклон на ските спрямо снежната повърхност
• целенасочено освобождаване на натиска върху ските

Контрол над натиска върху ските

Натискът върху ските зависи от:

• ъгъла на закантване и/или от усилието, приложено за управление на траекторията, при което скиорът локализира центъра на силата на тежестта спрямо опората (ските)
• центробежната сила
• радиуса

Действия, които изискват контрол над натиска върху ските:

• преместване на тежестта от ска към ска
• движения напред/назад
• сгъване/разгъване на долните крайници и трупа
• статично усилие

Фактори, оказващи влияние върху контрола над натиска:

• контрол над траекторията на движение на ските
• контрол над ъгъла на закантване
• разделно телодържание – фронтален/страничен наклон на тялото, странично прегъване, динамично управление на позицията на ходилата, краката и трупа
• съгласувано взаимодействие между вътрешни и външни сили
• обща физическа кондиция
• движение по гладка крива (чрез карвиране или чрез свличане/пивотиране)

Мускулна сила

Един състезател с мощна мускулатура може да си позволи една по-скоростна траектория и по-активно преминаване на вратите (по-директна линия на движение) чрез остро закантване и натиск по линията на наклона развивайки максимално висока скорост. 

Фазова структура на завоя

При извършване на завоите в ГС целта е частите на тялото да работят съгласувано. При изучаването на трите фази на завоя е много важно да обясните на своите състезатели, че преходът от фаза във фаза трябва да се извършва плавно.

За правилното разбиране на фазите на завоя са от значение следните термини:

• линия на завоя
• форма на завоя
• закантване
• натиск
• освобождаване
• скорост на ските
• пивотиране
• свличане
• свързване на завоите
• центриране

Основни технически действия във фазите на завоя

Освобождаване

Още при излизане от предходния завой състезателят пренасочва ходилата си под центъра на тежестта или центрира тежестта си върху ходилата. Каквато и да е конкретната ситуация, трябва да:

• освободи ските от настиска и посоката на предходния завой (облекчаване, откантване, презакантване);
• освободи центъра на тежестта и придвижи тялото си над ходилата и откъм вътрешната страна на дъгата на новия завой (центриране и инклинация);
• презаканти ските, за да премине към следващия етап;
• постигне стабилна опора на ските върху снега (опорна точка).

Закантване

Центриране върху ските и упражняване на постоянно мускулно усилие с цел:

• продължаване на придвижването на центъра на тежестта откъм вътрешната страна на дъгата на завоя (центриране и инклинация);
• увеличаване на ъгъла на закантване;
• повишаване на мускулното напрежение в краката и странично движение на долната половина на тялото (усукване и странично прегъване);
• подготовка за повишаване на натиска в следващия етап (контролиране нанатиска).

Натиск

Състезателят поддържа оптимален баланс, за да:

• продължи инклинацията на тялото (страничен наклон); продължи плавното увеличаване на степента на закантване до максимална амплитуда; контролира телодържанието и управлява повишаването на натиска върху ските в резултат на взаимодействието с вътрешни и външни сили;
• оптимизира скоростта на движение в желаната посока (управление на траекторията).  

Тайминг и координация

Тайминг

Под тайминг се разбира “изборът на начален момент и на продължителност на изпълнение на дадено движение или действие с оглед на постигането на целеви резултат”.

В дисциплината ГС таймингът е от основно значение за:

• контрола над ъгловото движение на горната част на тялото чрез използванена щеките;
• прилагането на натиск в посока напред от центъра на тежестта и навътре от дъгата на завоя (наклон и/или странично прегъване);
• освобождаването на натиска върху ските – едновременно с освобождаването на центъра на тежестта;
• избора на начален момент за прилагане на мускулно усилие.

Координация

Под координация се разбира “оптимална взаимна съгласуваност между движенията на различните части на тялото”.

В ГС координацията е от значение за:

• правилното насочване на ските при навлизане в следващ завой, докато горната част на тялото следва траекторията на излизане от предходния;
• изнасянето на долната част на щеката в зависимост от дъгата на завоя.

Заключение

Нововъведенията в ски екипировката доведе и до промени в технико-тактическите умения на състезателите в дисциплината ГС.  Стремежът към по-ефективна техника и по-голяма скорост е свързан с много тренировки и голям обем от завои в свободно каране и специфични упражнения за подобряване на уменията в най-техничната дисциплина в алпийските ски.

ProCoach


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Защо не мога да завършвам състезания? – 12 Юни 2010 - 19:40
Професионални умения на треньора по алпийски ски – 12 Юни 2010 - 19:41
Физическа подготовка. Спортно-педагогически тест – 12 Юни 2010 - 19:41
Видео анализ по време на тренировки и състезания – 12 Юни 2010 - 19:41
Промениха ли карвинг ските техниката в алпийските дисциплини? – 12 Юни 2010 - 19:41

Предходна:
Компоненти на модерния слалом – 12 Юни 2010 - 19:07
Тренировки в свободно каране – 12 Юни 2010 - 18:53
Анализ на уменията – 12 Юни 2010 - 18:36
Няколко думи за дисциплината Супер-Г – 12 Юни 2010 - 18:24
Разглеждане на трасето – 12 Юни 2010 - 18:07

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Гигантски слалом > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре