В учебно-тренировъчната работа с млади скиори алпийци при подбора на средствата и методите за обучение и усъвършенстване, както и при определяне на степента на натоварване е особено важно да се вземат под внимание техните индивидуални възрастови особености. Колкото е по-млад отделният индивид, толкова по-интензивно протичат функционалните процеси в количествен и качествен аспект. Организмът на децата се отличава от този на възрастните в много отношения. Това се дължи на особеностите в строежа и функциите на отделните органи и физиологични системи. Подрастващите се намират в състояние на непрекъснат растеж и развитие. Физическото развитие е характерно с биологични натрупвания, преструктурирания, както и със структурни, морфологични и нервни изменения на подрастващия организъм.
В основата на физическата подготовка и двигателната дейност на скиора алпиец лежат естествени приложни двигателни умения. Тези умения, съчетани със сложни технико-тактически действия, определят равнището на т.нар. специфична работоспособност на скиорите, както и развитие на определени качества като издръжливост, бързина, сила, координация, гъвкавост и др. Количественият анализ на тази двигателна активност има базисно значение за оптимизирането на тренировъчния процес, преди всичко за величината и характера на тренировъчните натоварвания през определените периоди на подготовката.
Технико-тактическите действия на състезателите се проявяват в сложни съчетания с двигателните качества, което определя нестандартния, характер на ски спорта. Натоварването е процес, при който под въздействието на външни фактори се извършват позитивни функционални и структурни промени в различните системи на организма. То е сложна структура от компоненти, които в хода на подготовката при подрастващите непрекъснато се променят. В основната си съвкупност те предизвикват различни по величина и характер промени.
Повишаването на спортното майсторство при скиора алпиец до голяма степен зависи от управлението на спортните натоварвания. Характерните свойства на развитието на физическите качества имат съществена роля в правилния избор на средства и методи на тренировка.
Всяка възрастова група има редица, само на нея присъщи особености на физическото развитие на организма. С особено внимание трябва да се планира процесът на подготовка през пубертета, който се съпровожда с диспропорция в развитието на различните органи и системи, пренастройване на ендокринния апарат, което води до влошаване на адаптационни процеси, снижение на работоспособността и забавяне на възстановяването след тренировка. Намирането на оптимални съотношения между различните компоненти на натоварването е основна предпоставка за усъвършенстването на физическата кондиция на състезателите.
За целта, в хода на подготовката е необходимо да се изясняват три основни задачи:
1. Да се идентифицират основните параметри на натоварването;
2. Тези параметри да се сведат до измерими величини;
3. Да се намери съответният оптимум между тях в зависимост от целите на тренировката.
Целта на спортно-педагогическия тест е да се направи сравнителен анализ на данните и резултатите от теста на отделните качества на състезателите, трениращи по две различни програми (юноши/девойки, деца 11-14г.) за развитие на качествата през Подготвителния период (май-ноември).
Проведеният спортно-педагогически тест във връзка със съдържанието и методиката на учебно-тренировъчния процес ще позволи да се установи ефективността на средствата и методите за подготовка на състезателите и влиянието им върху тяхната физическа дееспособност.
На база постигнати резултати, треньорите ще разработят индивидуални план програми за оптимизиране на учебно-тренировъчния процеc, не само с оглед осигуряването на по-голяма интензивност и разнообразие на двигателната активност на състезателите, но и като значимо условие за повишена физическа дееспособност и по-добра спортна подготовка.
ProCoach
|